Hallsberg är en liten ort delad på mitten av ett brett järnvägsband. För att komma över till ”andra sidan”, oavsett vilken sida du befinner dig på, finns det i praktiken två alternativ med bil: en bro över järnvägen i ena änden av Hallsberg eller en järnvägsövergång med en himla massa bommar i andra änden.
Fotgängare har ett tredje alternativ: gångbron vid stationen, placerad mitt emellan de två andra alternativen.
Tydligen finns det långtgående planer på att renovera den väldigt slitna bron som då behöver stängas helt. Det naturliga är ju då att som bilist ta sig över till andra sidan via järnvägsövergången istället. Men där ska man också stänga till, av någon annan anledning. Kraftiga gallergrindar har redan sats på plats som, när de är stängda och låsta, garanterat inte släpper igenom varken bil eller människa.
Men hur ska man då komma över till andra sidan, kanske någon tänker? Ja, det var ju den lilla detaljen. Tills för några år sedan fanns en tunnelöverfart några kilometer utanför Hallsberg, men denna stängdes när det blev för osäkert att köra igenom.
”Någon” har sagt att man ska skapa en alternativ överfart tills det är dags för brorenovering och låsning av gallergrindarna, men den som vet hur lilla Hallsberg är uppbyggt inser att även om det fanns fler år för att bygga ett alternativ så finns det ingen plats för det – det är järnväg överallt.
Den smått bisarra verkligheten är att när bron och övergången är stängd, är enda alternativet att transportera sig med bil från ena sidan till den andra, att köra en omväg på kanske 15 kilometer.
Rimligt? Nej, inte någonstans. Inte när alternativet vanligen är närmare 15 meter.
Bisarrt. Som sagt.